Nyt om stilbedømmelse på nogle springklasser

2014-01-20 17:31

Velkommen til årets første D-stævne på Mønterhøj.

Som noget nyt er der kommet stilbedømmelse på nogle af springklasserne.

Kort fortalt vil stildommer bedømme rytterens ridetekniske færdigheder samt opstilling i ridtet og giver karakter.

a)Rytteren skal kunne ride en relateret afstand – som er på min. 3 og max. 5 galopspring.

b)Hesten/ponyen skal være i rigtig galop eller rettes til at være i rigtig galop rundt i vendinger.

c)Helhedsindtryk af ekvipagen – herunder indgår, at ekvipagen skal være reglementeret påklædt, og hesten/ponyen velsoigneret og konkurrenceklar.

Det bemærkes, at dommerne giver en fælles karakter. Der gives karakter med to decimaler. Der kan give halve og kvarte point. (Der kan udleveres et bedømmelsesskema efter ridtet). Der anvendes følgende karakterskala:

10 fremragende

9 særdeles godt

8 godt

7 ret godt

6 tilfredsstillende

5 Godkendt

4-1 Udgået

Der registreres derudover fejl/strafpoint som beskrevet i punktet ”Fejl ved stilspringning” og tid som beskrevet i punktet ”Tidtagning”.

Ekvipagens slutpoint findes ved at trække strafpoint fra den opnåede stilkarakter.

368.22. Fejl ved stilspringning

Fejl under ridtet bedømmes således:

Ulydighed 1. gang: 1.0 strafpoint

Ulydighed 2. gang: 2.0 strafpoint

Ulydighed 3. gang ved E, D og C stævner: ”Udgået”

Fald/styrt 1. gang: ”Udgået”

Nedslag eller ”ben i vandet”: 0,5 strafpoint

For hvert påbegyndt sekund som ridetiden overskrider fejlfri tid: 0.1 strafpoint

Hvis ridetiden overskrider max. tiden: ”Udgået”

Vigtige information til alle vores ekvipager er:

Pr. 1. januar 2014

1) Må 2 forskellige ryttere starte samme heste den pågældende dag ved E- og D-stævner.

2) For ponyryttere er det frivilligt at ride med sporer til E- og D-stævner i alle sværhedsgrader. Sporerne må dog ikke være længere end 2 cm uanset kategori og sværhedsgrad.

3) For hesterytter er sporer frivilligt i sværhedsgrad 0 og obligatorisk fra og med sværhedsgrad 1.

4) Piskens længde må ikke overstige 100 cm for ponyryttere og 120 cm for hesteryttere.

5) Piskens længde i spring må ikke overstige 75 cm.

6) Der er ændringer til visse dressurprogrammer. Hold selv øje med www.rideforbund.dk

7) Rides der ved en fejl ind med pisk i opvisningsområdet fratrækkes -2 point i dressurkritikken.