60 år blev fejret.

2014-10-26 15:08
 Aabenraa Rideklub Mønterhøj fejrede lørdag den 25. oktober, 60 års jubilæum. "Ridehallen" kunne samtidig fejre 50 års jubilæum.

Aabenraa Rideklub holdt 1954 stiftende generalforsamling. Dette skete på initiativ af nogle ryttere, som gennem flere år havde dyrket fællesridning uden nogen faste rammer. En flok "ildsjæle" gik i gang med at forberede et sted hvor alle kunne samles. Her stiftede man andelsselskabet Aabenraa Ridehal og købte husmandsstedet "Mønterhøj".

Klubben ansatte også en fodermester. Ridning foregik på de omkringliggende græsmarker.

I 1964 stod ridehallen klar, og med stolthed kunne man ansætte en professionel Rideinstruktør.

Det blev en mindeværdig dag, da "Mønterhøj" fik besøg af Hans Majestæt Kong Frederik, Hendes Majestæt Dronning Ingrid og Prinsesse Benedicte.

I 1979 fejrede Klubben 25 års jubilæum og blev hallen blev udvidet fra 20x40 til 20x60 m. Samme tidspunkt kom der også ponyer til Mønterhøj, der indtil da, kun havde haft store heste.

2004 fik Rideklubben hal 2 som er placeret parallelt med den gamle hal.

Rideklubben har i mange år været vært ved store og små stævner, samt haft ryttere der har deltaget i ringridning, haft ride lejr, ponygames, hestevognskørsel, kvadrille ridning, skovture og meget mere.

I dag bor rideinstruktør Torben Christensen på Mønterhøj. Han har været træner i 24 år og driver her sin forretning med undervisning, ridning og salg af heste.

Til jubilæet i lørdags var der taler fra Byrådsmedlem Phillip Tietje, Rideklubbens formand Solvejg Winkler, Andelsselskabet Aabenraa Ridehals formand Viggo Brodersen og medlem Claudia Craft Johnsen.

Der var showridning med Helena Carlsen, Stephanie Bostak, rideinstruktør Torben Christensen og Clinic (undervisning via mikrofon, så alle kan lytte med) med 3 ryttere på forskellige niveauer.

Der blev sluttet af med lotteritrækning, idet frivillige havde solgt lodder, hvor man kunne vinde fine præmier, skænket af byens forretninger.