Beretning: VM i Belgien.

2011-10-03 12:00

Solen stod højt på himlen og temperaturen kravlede langsomt opad, da den store sønderjyske delegation tidlig onsdag morgen ankom til det flotte anlæg, Zangersheide i Belgien.

Flere hundrede heste var allerede ankommet, og de danske hestene blev en efter en læsset af lastbilerne og sat i deres anviste boks for de næste 5 dage.

Verdens bedste udtagende 5, 6 og 7 års heste bliver hvert år samlet for at dyste om mesterskabstitlen i deres årgang. Der udover afholdes der Regionsmesterskab og Belgisk mesterskab. De bedste føl udtages til den årlige følaktion på Zangersheide, så disse med deres mor bor også på pladsen i ugen under UVM. Yderligere har hingste ejer fra hele verdenen mulighed for at stille netop deres hingst til kåring i det belgiske forbund Zangersheide for at se om de kan opnå det berømte "Z" på deres hingste. Den mest præstigefyldte klasse på Zangersheide er hingsteklassen "Sire of the World!". I denne klasse rides der om 25.000 EU.

Så med Belgisk mesterskab, og Verdensmesterskaber for henholdsvis 5, 6 og 7 års heste, kåringer, verdens bedste hingste og mulighed for at erhverve sig en eventuelt ny kommende verdensmester, er mængden af tilskuer og hesteinteresseret i den lille by Lanakan i Belgien, helt enorm!

Op mod 1500 heste blev samlet i de mange opsatte stalde og alle skulle de onsdag igennem dyrlæge tjekket for godkendelse til deltagelse i de kommende dages mange konkurrencer.

Sisi fra Aabenraa Rideklub er 6 år gammel, til daglig kan hun ses på Mønterhøj med Helle i sadlen, og er med Lars på wildcard udtaget som 1. reserve fra det danske forbund, Dansk Varmblod.

I 6 års klassen var 260 udtagende heste fra hele verden skrevet på startlisten til dyst om VM-titlen. Så Sisi skulle nok få sit at se til i den hårde konkurrence.

Lettere nervøse og spændte gik første dagens konkurrencer i gang. En efter en kom de sønderjyske avlede heste i kamp, nogle fejlfrie og nogle med lettere fejl, men hver gang med en stor skare af sønderjyske hepper der var at høre på hele Zangersheidepladsen når en bom røg ned for danskerne, og endnu mere når en af de danske heste kom fejlfrie over målstregen.

Sidst på torsdagen blev der så Sisis tur i en af de 3 store arenaer.

Sisis ejer, mor Tove, kridhvid i hovedet og med hænderne næsten helt oppe for øjnene stod hun spændt på tribunen for at se hende hest i aktion. "Det er næsten ikke til at holde ud!" kom det fra mor Tove. Og det var først da der lød et "bomb" og sisi fik en nedrivning at mor Tove igen fik farve i hovedet.

Med den ærgerlig lette bom der trillede ned i første kvalifikation, og mistede Lars og Sisi dermed også chancen for en plads i finalen, derfor valgte Lars og Ole at sætte tempoet på Sisis galop og satse lidt større. Pladsen i trøstefinalen kunne nemlig ikke mistes.

I anden kvalifikation blev det så til 2 ærgerlige nedslag, men i en tid der ville have bragt ekvipagen helt oppe i top 5.

Med ca. 15 danskere til start i lørdagens trøste finale og hele 7 danskere i søndagens A-finale var stemningen og humøret højt den sønderjyske lejer. Nu var de første spændte dage overstået, med en dags temperatur over 25 grader og højt solskin, kunne det sønderjyske folk nu læne sig tilbage og nyde synet verdens bedste ungheste heste i aktion.

I trøstefinalen for 6 års heste stillede hele 200 heste til start. Sisi sprang helt kanon i lørdagens trøstefinale og Lars red hende over målstregen i en tid der ville have givet ekvipagen en sikker 2. plads, men med 3 lette nedslag kunne de desværre kigge langt efter medaljerne.

Med de sidste ridt overstået kunne familien Schnoor, Lars, Line, Ole og jeg nyde solen, varmen og synet af de mange gode heste.

Stemningen holdte sig høj, og flere danskere blev placeret i både trøstefinaler og finaler. Og efter sidste ridt blev lastbilerne pakket, hestene læsset og turen kunne så gå hele den lange vej hjem mod Aabeneraa igen.

Selv om det var 6 super gode dage i Belgien, falder ordsproget ”ude godt, men hjemme bedst” perfekt ind i billedet.

Vi ses igen på Mønterhøj mandag!

Helle